Kommande i kårkalendern

No events found

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Tack till alla ledare på olika veckodagar som på ett strålande sätt tagit tag i de nya ansvarsområdena! Våra sopor har blivit tömda i vinter (det har varit skottat framför soptunnorna), sopsäcken i garaget svämmar inte längre över, det finns rena diskhanddukar i garaget, det är prydligt i Ledarrummet och Haket och förpackningsinsamlingen i köket töms på något magiskt sätt!

Återigen stort TACK till er alla - det spar otroligt mycket tid - och dåligt samvete - för mig, när allt det här "bara händer" ❤️

Men - vi måste prata om dörrstängaren i garaget!
Det är inte av elakhet, eller för att krångla till era ledar-liv som vi har monterat dörrstängare i garaget.
Anledningen är de 180 000 (!) kronor vi betalade för Holkens el under 2023.

Nog för att elen var dyr förra året, och självklart är det inte bara garaget som värms upp - men så länge det är kallt ute på kvällarna behöver vi hjälpas åt, och kanske påminna varandra om att stänga ytterdörrarna. När det är aktivitet i garaget, och många personer inne samtidigt måste vi såklart släppa in luft till dem - men vi kan väl undvika att lämna vidöppna dörrar och portar så långt det går...

Dörrstängaren i garaget är, tillsammans med nya portar, och en värmepump i Ledarrummet, ett led i att försöka sänka våra värmekostnader. Dörrstängaren är intetänkt att vara "demonterbar", gick dessvärre sönder efter ett dygn - men den kommer att lagas/ bytas ut. (Och vi funderar över någon sorts lösning för att tillfälligt kunna ställa upp dörren, när man bär ut saker! Övriga dörrstängare inomhus sitter där av brandsäkerhetsskäl.

På senaste styrelsemötet hann vi prata om lite annat också:
Avdelningssamtal
Söndagsspårare
Värmen i Holken
Sopsortering i Skutan (och Holken)

Snart - Glad Påsk önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona


Avdelningssamtal
Så här dags på året vill Kårstyrelsen gärna träffa alla ledarteam för att höra hur ni har det, och hur ni tänker inför höstterminen (för att underlätta vår planering).
Om kårstyrelserepresentanterna inte kontaktat din avdelning än, så hör gärna av er till dem och boka in ett litet möte.

Söndagsspårare
Vi har fortfarande väldigt många spårare i vår kö, som vi inte haft möjlighet att erbjuda plats under året. Inför hösten finns planer på att starta en söndags-spåraravdelning för att utöka antalet spårarplatser. Vi har en grund till nya ledarteamet, men de behöver bli fler. Vill du bli spårarledare på söndagar?! Hör av dig till

Värmen i Holken
Nu går vi mot varmare tider, men vill berätta att vi i vinter har valt att hålla lite svalare i Storholken än tidigare (tänker att en avdelning med scouter som leker håller sig varma ändå).
I Ledarrummet är värmen satt till 19 grader. Det går bra att öka temperaturen när ni har möte där (fjärrkontroll till luftvärmepumpen sitter på väggen till vänster innanför dörren) - men sänk till 19 grader när ni lämnar rummet (och stänger till dörren efter er!)

Sopsortering i Skutan (och Holken)
Påminner om att vi nu sorterar ut matavfall även i Skutan.
Passar även på och påminner om att när man slängt matavfall så tar man med påsen ut och slänger i bruna soptunnan i samband med att man lämnar Skutan. Och om det är fullt i "vanliga soppåsen" så tar man med den också och slänger i en grön soptunna.

Fram till sjösättning är det vi scouter som har huvudansvaret för städningen i Skutan - och till den hör att tömma sopor, snygga till pentryt och toaletterna.
I Skutans pentry gäller samma som i Holkens kök - diska - torka - ställ in i skåpet!

Äntligen fick vi genomföra Midvinterblotet" som "på den gamla goda tiden - innan pandemin!
Det vill säga vi fick ta med ledare, funktionärer och utmanare till en "stuga i skogen" (med 60 sängar!) där vi kunde planera vårterminen, utbilda oss, elda och mysa, leka och äta och fika tillsammans!
Du som var med - berätta gärna för dina ledarkompisar - så att de blir sugna på att hänga med nästa gång (i januari 2025).
Här hemma i Holken har avdelningarna haft terminens första möte, och nu i helgen kommer vi att byta larmkod och lösenord - läs mer om det och lite annat här nedan!
  • Ny dörr i garaget
  • Nya ansvarsområden för "veckodagarna"
  • Sopsortering i Skutan
  • Mer info från "Blotet"
Önskar er alla en riktigt skön helg! Hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Larmkod och lösenord
På söndag 28 januari (någon gång under dagen/ kvällen) byter vi kod till Holkens larm - när det är gjort kommer det att skyltas tydligt på entrédörren (och fram tills dess gäller den gamla koden). Den nya koden får du från en ledarkompis som var med på "Blotet".
Det blir även nytt lösenord på datorn uppe i "Haket" och till vårt trådlösa nätverk.

Ny dörr i garaget
Vi har fått ny dörr och nya portar i garaget! I samband med det monterades även en dörrstängare på den lilla dörren. Anledningen är att vi inte är så bra på att stänga den dörren efter oss, och det smiter ut massor med värme genom dörrhålet, särskilt på vintern.
Nu visade det sig att mindre än en vecka efter installation så är dörrstängaren trasig...
OM någon försökt demontera den för att den upplevts som "ivägen" så vill jag gärna veta det
(skicka ett mejl eller messa mig! Och nej - jag blir inte arg - men jag behöver veta )
Om den har gått sönder av sig själv så ska vi reklamera den till firman som installerat åt oss!
Men - det är alltså meningen att garagedörren ska slå igen av sig själv - i alla fall på vintern - det får vi leva med! (Alla sett våra elräkningar förstår!)

Nya Ansvarsområden i Holken

Nytt för terminen är att kårstyrelsen låter varje veckodag få ett ansvarsområde. Exakt HUR avdelningarna organiserar sig är upp till veckodagens ledare.

Måndag - skotta - framförallt framför soptunnorna vid behov (Vi har sophämtning tidigt tisdag morgon, och de tömmer ej om det är snövall framför soptunnorna)
Tömma sopsäcken i garaget (Nyckel till soptunnorna finns vid diskbänken i garaget).

Tisdag - Tvätta handdukar från garaget vid behov (Tvättmaskin och tvättmedel finns i garaget eller ta hem och tvätta)

Onsdag - Snygga till Ledarrummet och Haket (torka bord, rätta till möbler, fylla på tejp och häftklamrar mm).
Vid behov - slänga matavfallspåsen i garaget (Nyckel till soptunnorna finns vid diskbänken i garaget).

Torsdag - Tömma återvinningen i köket - Återvinningsstation finns mittemot OK

Sopsortering i Skutan - Mer som är nytt för i år!
Från och med 2024 måste vi sortera ut Matavfall även i Skutan - och helst även ta med förpackningar därifrån (och lämna till återvinning).

Matavfallspåsar och en hållare för påsarna finns snart i Kajutan…

Information från Midvinterblotet
Kommer från kårstyrelsen så snart den är sammanställd!
God fortsättning på det nya året!
Hoppas ni alla har haft ett skönt jullov, och en bra start på nya året!
Nu börjar Holken vakna till liv så smått efter juluppehållet, kommande vecka är alla ledare tillbaka, för att dra igång terminen med en "Kompassenvecka".
Och det är väl ingen som missat att vi har planeringshelg för KLUR 19-21 januari?
Populärt kallat Midvinterblotet! Missat att anmäla dig?? Anmälan är öppen till söndag kl 12 - så än har du chansen!
Från den 22 januari är avdelningarna igång, och våra scouter välkomna tillbaka.
Den fina vintern gör att "Isbanan" är öppen och serverar grillkorv och blåbärssoppa kl 11-15 utanför Skutan på helgerna! - ett mysigt mål för promenaden/ skridskoturen!
Nu när det är kall vinter ute så har Holken lite utmaningar med värmen - läs mer om det och lite till här nedan!
  • Kompassenveckan Måndag 15 - torsdag 18 januari
  • Midvinterblot 19-21 januari
  • Värmen i Holken under vintern
  • Teambuilding för kårens ledarteam
Snöiga hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Kompassenveckan Måndag 15 - torsdag 18 januari 18.30
För att den här veckan ska bli givande och bra, påminner vi om att du som är ledare har möte som vanligt (på din vanliga kväll) även om ni inte har era scouter på plats. Kårstyrelsen inleder kvällen.
Om ledarteamet vill kombinera kvällen med gemensam middag
Midvinterblot 19-21 januari
Kårens planeringshelg där vi planerar en hejdundrande vårtermin. I år kan vi äntligen åka iväg en liten bit - som vi gjorde innan pandemin! - och får planera, utbildas och uppleva scouting tillsammans.
Du som inte anmält dig, men känner att du ångrat dig, har chansen att anmäla dig till imorgon söndag kl 12 - sedan stänger vi anmälan definitivt (och börjar planera för hur mycket mat vi ska köpa!)
Det finns även möjlighet att vara med på dagtid lördag och/eller söndag om du inte kan vara med hela helgen (eller vill sova borta). Planering av terminsprogrammet ligger framförallt på söndagen. Ju fler vi är på plats desto bättre blir resultatet!
Vi kommer att vara på Malma Kvarn på Värmdö, försöker organisera samåkning i bilar (och bilersättning utgår till dem som ställer upp med bil).
Värmen i Holken under vintern
När utetemperaturen sjunker under -10 får Holkens värmesystem lite problem och blir lätt överbelastat.
Om värmepumpen/pannan stannar riskerar det att bli kallt inne hos vår förskola, och så vill vi inte ha det.
Vi ber alla att hålla utkik på den röda lampan som sitter ovanför trappan till källaren (ovanför högra dörren till Storholken). Om den lyser på kvällen - snälla skicka ett mejl till så att vi kan starta om värmen eller ställa fram värmefläktar till förskolan!
Och viktigare än någonsin är att vi ser till att hålla ytterdörrarna stängda såklart!
Teambuilding för kårens ledarteam
En rolig aktivitet eller en god middag kan vara bra för sammanhållningen i ledarteamet/ arbetsgruppen. Kåren bidrar med 75 kr per ledare/ funktionär till en aktivitet en gång per verksamhetsår. Ni redovisar kvittot "som vanligt" och skriver Teambuilding/Avdelning på Redovisningsblanketten.