Kommande i kårkalendern

sep
26

to 18:30 - 22:00



sep
28





sep
29





okt
4

fr - sö

För utmanare.



okt
6

sö 10:00 - 14:00



okt
19



För utmanare



okt
28

må - to



nov
17

sö 13:00 - 16:00



nov
30





Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Hej alla KLURiga!

Höstens Planeringsdag är avklarad med drygt 100 ambitiösa ledare, utmanare och funktionärer! Extra varmt välkomna säger vi till vi våra 20 nya Bäver- och Spårarledare!

Veckan som gått har vi haft Kompassen-träffar (ledarsamlingar) för Bävrar och Spårare. Upptäckare och Äventyrare har börjat segla - sånu är vi igång!

I bifogad information har vi försökt samla det vi sa i söndags - och kompletterat med det vi borde ha sagt...

Informationen vänder sig i första hand till våra ledare - men alla nyfikna funktionärer (och utmanare) kan ha nytta av att ha lite koll :-)

Vår köansvariga, Ingela har jobbat som 17 i vår kö- och rekryterat en hel del ledare nu påslutet - MEN - vi behöver fortfarande ett par ledare till! Välj mellan Spårare (Gastarna, måndag) och Utmanare (Nya laget påmåndagar).

Valberedningen hälsar ocksåatt det finns lediga platser i flera av våra arbetsgrupper - vilken vill Du vara med i?? Valborg, Isbana eller kårstyrelsen...  Eller någon annan? Kontakta och berätta :-)

Trevlig helg önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen)  genom Mona (Konsulent)

Hej alla KLURiga!

Nu är terminen igång för alla avdelningar, och det är full fart i Holken på kvällarna!
Härligt att se :-)
Kårstämma
Kårens årsmöte närmar sig, och den 26 september är alla kårens medlemmar välkomna kl 18.30
Motions-KS
Vi vill ha in förslag från kårens medlemmar, så vi har något att bestämma om på kårstämman. Senast måndag 16 september kl 18 måste din motion (ditt förslag) vara inskickat till
Valberedningen
Kårens Valberedning sliter hårt för att hitta alla personer som vill ha roliga uppdrag i kårens arbetsgrupper - det är inte så lätt när de flesta tackar nej... Tänk om vi alla vänder på det och hör av oss till valberedningen och berättar vad vi vill göra nästa år - då blir de glada :-)
Det finns mycket att välja på, Isbana, Valborg, Granar, Styrelsen, Båtkommittén eller nåt annat... Du når valberedningen via valberedning@sollentunasodra.se
Trygga Möten
Vi passar på och påminner lite om att alla ledare ska göra webb-kursen Trygga Möten minst vart tredje år. Har du glömt gå (eller repetera) så gör det bums - så slipper vi tjata ;-)
Haket-Light
Är du ledare och undrar vart papper, pennor, saxar och tändstickor tog vägen - det där som fanns i Haket förut... Nu hittar du "Haket light" nedanför trappan till övervåningen (mittemot avdelningsfacken) - se bifogad bild. Resten har vi försökt flytta upp till "Nya Haket" utanför Ledarrummet. Och är det något du saknar där - säg till Mona så ska vi försöka få det på plats!
(Gamla Haket innehöll en hel del som aldrig rördes, därför har allt inte följt med upp...)
Ved
Materielgruppen har extraknäckt som Skogsvårdsgrupp, och kapat upp en massa ved i mindre bitar. Innan veden blir eldningsbar måste den klyvas - och det är här ni i avdelningarna kommer in i bilden! Sätt av lite tid då och då för att träna vedhuggning med era scouter. Lägg den huggna veden i eller bakom vedboden, så kommer det finnas ved när ni vill elda under året ?

Hälsningar från Kårstyrelsen, genom Mona
Hej alla KLUR-iga!

(Kårfunktionärer, Ledare, Utmanare och Roverscouter)

Vi har haft sommaravslutning med lägerbål på ängen och vill tacka alla onsdagsledare som fixade och planerade åt oss alla! I samband med avslutningen delade vi ut KLUR-stipendiet till Niclas Ekner Vallin! Stort GRATTIS! Niclas syns för närvarande som ledare i Katastrof och i Materielgruppen, men har genom åren varit verksam i Båtkommittén, LÄKO, som kårordförande - och lite överallt faktiskt! Stipendiet består av en "Gröna spåret"-upplevelse.
 
Lite drygt 50 spårare har just kommit hem från sitt "Lasse-Maja-läger" på Vässarö - de verkade lite trötta men mycket nöjda :-)
 
SMED är redan uppdaterat inför hösten - det betyder att det är höstens avdelningar som syns just nu - men arbete pågår, och ledarna är inte flyttade än... (Listorna kommer alltså ändra sig under sommaren)
Det här innebär även att du som blir utmanare i höst - eller är förälder till en ny utmanare - också får detta utskick :-) Välkomna till "Ugglan hoar" - som är kårstyrelsens lilla nyhetsbrev - efter varje styrelsemöte.
 
Sommarlovet står för dörren - det betyder att vi inte har någon städning under sommaren - så är du här måste du själv gå ut med din soppåse. Under vecka 28 - 31 har vi inte heller någon tömning av matavfall - så släng ingenting i bruna tunnorna under sommaren!
Vecka 28 (Måndag 8 juli - söndag 14 juli) har vi bokat storstädning och golvvård - när golven är under behandling får vi inte gå på dem!
 
Höstterminen drar igång med Seglingsdag i Skutan lördagen den 17 augusti och Planeringsdag söndagen den 18 augusti (för alla kårens ledare, funktionärer och utmanare)
Inbjudan kommer - men vik dessa dagar redan nu :-)
 
Snart väntar sköna sommardagar och roliga lägerupplevelser - men jag kan inte låta bli att avsluta med en hälsning till kårens brudpar - Malin och Robin (i Kängorna) som fann varandra i Holken - eller var det Skutan... för 10 år sedan, och gifte sig i lördags - STORT GRATTIS och all lycka önskar vi er! (Och lyckos Höganäs scoutkår som nu får er som ledare båda två!)
 
Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) och jag önskar er alla en riktigt härlig sommar!
 
Scoutkramar från Mona