Kommande i kårkalendern

8 jun
Kårstyrelsemöte
Datum 18:00 - 22:00

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

En scout möter svårigheter med gott humör!

Aktiviteterna i Holken fortsätter nästan som vanligt, men med möten utomhus, och ett nytt tänk kring lekar och aktiviteter (inget Kramkull eller andra "nära" lekar ). Vissa avdelningar har testat att hålla digitala möten. Hajker förvandlas i viss mån till dagaktiviteter, och eventuella övernattningar försöker vi hålla utomhus, med glest i vindskydden!

Kårstyrelsen höll senaste mötet i lägerbålsringen, det fungerade utmärkt - och var såklart mysigt att få komma hem och lukta lite rök även som pappersscout!

Den utlovade KLUR-kvällen den 15 maj skjuter vi till hösten, och ber att få återkomma med ett nytt datum.

Det som kanske påverkar kåren mest just nu är att Valborg är inställt - för första gången sedan kåren började med valborgsfirande för drygt 60 år sedan.

Det kommer självklart märkas i ekonomin, men tack och lov har kåren en bra buffert, så ekonomiskt klarar vi av ett år utan valborgsfirande.

Planeringen av vårt sommarläger fortsätter, och vi har i skrivande stund 202 anmälda till Tidernas läger på Vindalsö!

Vi hör att scouter och föräldrar uppskattar att vi håller igång scoutverksamheten - det känns bra, och vi fortsätter erbjuda scoutmöten till alla som är symptomfria!

Kårstyrelsen bevakar även fortsättningsvis den information som kommer från myndigheterna, och får vi nya direktiv som berör kåren så återkommer vi!

Soliga hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Sollentuna Södra Scoutkår följer självklart myndigheternas rekommendationer och agerar på följande sätt. Vi fortsätter vår scoutverksamhet men uppmanar alla att ta eget ansvar för att minimera smittspridningen. Avstå från att delta i möten och aktiviteter om du har sjukdomssymptom och 48 timmar därefter. Vi är i möjligaste mån utomhus och håller avstånd till varandra. Om förutsättningarna ändras kan vi dock ställa in verksamheten med kort varsel och berörda avdelningar informeras då via mail.

Vi fortsätter planera för sommarläger i augusti, det är lättare att "blåsa av" med kort varsel än att planera och förbereda i sista minuten. Därför uppmanar vi alla som skulle vilja åka med på lägret att anmäla sig - så att Lägerkommittén vet hur stort läger de planerar för. Om det blir aktuellt för kåren att ställa in sommarläger eller seglarskola kommer lägeravgifterna för dessa aktiviteter självklart att återbetalas.

Läs mer om hur Scouterna agerar på riksorganisationens hemsida: http://www.scoutservice.se/artikel/angaende-det-nya-corona-viruset/

Hej alla KLURiga!

Midvinterblotet på Gilwell lockade 81 ledare, utmanare och kårfunktionärer - trångt, inspirerande, trevligt, roligt och gott är väl de omdömen som hörts efteråt :-)
Bland annat delade vi ut "KLUR-kompisar", det blir lite av ett mentorsprogram i kåren. Kontakta din kårstyrelserepresentant för att få reda på vem som är just DIN KLUR-kompis!
Nu i veckan har avdelningsledarna haft "Kompassen-träffar" fyllda med information och planering tillsammans med representanter för kårstyrelsen. Nästa vecka fylls Holken äntligen av scouter igen!
Och nu lite nytt och blandat från Blotet och kårstyrelsen:
  • Ny Larmkod och nytt Lösenord
  • Öppet Hus hos Scouterna i Örnsberg
  • Sommarläger på Vindalsö
  • Arbetshelger på Vindalsö
  • Info från Webb-gruppen
  • Terminsprogram för våren
  • Stöd till scouterna i Australien
  • Insamling till Världens barn på Julpysslet
Nu ser vi fram emot en spännande scouttermin tillsammans med er alla!
Scouthälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Ny Larmkod och nytt Lösenord
Från och med söndag 19 januari gäller ny Larmkod till Holken samt nytt Lösenord. Koden byts under dagen och det blir tydligt skyltat när den nya koden börjat gälla (fram tills dess gäller "årets kod"). Du får koden av en ledarkompis som var med på Blotet eller Kompassen.
Öppet Hus hos Scouterna i Örnsberg
Torsdag 13 februari är det Öppet Hus på Scouternas kansli i Örnsberg. Mat, mingel, utställartorg och spännande seminarier. Anmälan senast 27/1 och mer information hittar du här
Sommarläger
Kårens sommarläger går av stapeln på Vindalsö 8-15 augusti
Arbetshelger på Vindalsö
I och med att vi har läger på Vindalsö behöver vi skicka deltagare till Arbetshelgerna på ön - de brukar vara riktigt mysiga! Aktuella datum är:
17-19 april
24-26 april
2-4 oktober
9-11 oktober
Vi behöver minst 5-6 personer från kåren (totalt) och Du anmäler ditt intresse till
Info från Webb-gruppen
Undrar du vilka epost-adresser som finns i kåren och vilka som nås via dem?
På hemsidan finns svaret under meny "KLUR / E-post i kåren".
Du behöver vara inloggad (med 'klur', avdelningsnamn eller "Röda knappen" och personlig @sollentunasodra.se användare) för att se meny KLUR.
Terminsprogram för våren 2020
Finns nu i Filarkivet (under Avdelningar/ Terminsstart).
Stöd till scouterna i Australien
Den som vill köpa ett märke till stöd för scouterna i Australien kan läsa mer här och kontakta Per "P2" Pettersson för att beställa märken per.pettersson@sollentunasodra.se
Insamling till Världens barn under Julpysslet
Under julpysslet i Holken sista november samlades det in 930 kr som skickats till "Världens Barn".
(Radiohjälpens insamling)