Kommande i kårkalendern

nov
17

sö 13:00 - 16:00



nov
30





Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Hej alla KLURiga!

Så här mitt i terminen är det full fart i och utanför Holken, och vår nya Kårstyrelse har varit på Patrullhajk och pratat ihop sig inför det kommande året. Bland det första roliga Patrull ugglan (Kårstyrelsen) kommer att få göra är att dela ut kårens stipendier - Utmanarstipndiet och Stipendiet till Janne Haglunds Minne - i samband med julavslutningen den 5 december. Regler för stipendier och ansökningar hittar du sist i mailet.

Dessutom kommer här lite tips och information om

  • Julavslutning
  • Förtjänstmärken
  • Midvinterblot (Vårens Planeringshelg)
  • Sommarens läger på Vindalsö
  • Pant från ICA MAXI

Önskar er alla ett skönt höstlov!

Scouthälsningar från Patrull ugglan genom Mona, konsulent

Ansökan om kårens stipendier

Det börjar bli dags att söka kårens stipendier, och senast den 20/11 vill vi ha Din ansökan/nominering i form av ett mail till . Stipendierna delas ut på kårens julavslutning.

Utmanarstipendiet
Kåren har möjlighet att dela ut ett antal stipendier för att uppmuntra utmanare som gjort som gjort något ”lite extra” för kåren eller bland sina utmanarkompisar! Stipendiet är på 4 000 kr och täcker största delen av en Blå Hajk eller Biscaya-upplevelse. Man kan ansöka om stipendiet själv, eller nominera någon som man tycker har gjort sig förtjänt av det!

Regler för stipendium till Jan Haglunds minne
Kåren har möjlighet att årligen dela ut 1-3 stipendier á 5 000 kr vardera till ungdomar/ledare i Sollentuna Södra Scoutkår, för deltagande i scoutarrangemang i utlandet alternativt deltagande i utbildningar i utlandet i syfte att utvecklas inom scoutverksamheten. Ansökan görs skriftligt med en motivering av hur stipendiet ska användas. Kårstyrelsen fattar beslut om vilka som ska få stipendier. Man kan inte bli nominerad av andra och ansökan ska ske individuellt.

Förtjänstmärken
I samband med julavslutningen delar vi ut Förtjänstmärken till ledare och funktionärer som varit aktiva 5, 10, 15 eller 25 år. Vi försöker hålla koll med hjälp av SMED, men det är lätt att missa någon/ något år... Vet du att det är dags, eller saknar du ett märke som du inte haft möjlighet att ta emot de senaste åren så skicka ett mail till så att vi inte glömmer bort dig!

Julavslutning
Torsdag 5 december kl 18.30 i Silverdals Kapell samlas vi till terminsavslutning för hela kåren.
Torsdagsledarna ansvarar och inbjudan kommer...

Midvinterblot
Kårens Planeringshelg 10-12 januari 2020 rekommenderas varmt! Här får du tillfälle att lära känna fler i kåren, lära dig mer om kåren och scouting, samt planera vårens program. Det är också ett ypperligt tillfälle att UPPLEVA scouting för egen del!
Vi åker gemensam buss från Holken fredag kväll, och kommer tillbaka söndag eftermiddag. Helgen tillbringas på Gilwell - scouters land - vid Båvens strand.
Mer information kommer, men vik helgen redan nu - du kommer inte ångra dig!

Pant från ICA Maxi Häggvik
Kåren sponsras av ICA Maxi med pengar som kommer in då kunder väljer att "trycka på vår knapp" då de pantar flaskor i butiken. Berätta gärna för scouter, föräldrar, vänner och bekanta! Det är ett välkommet bidrag till kårens verksamhet - och ju fler som väljer "kårens knapp" när de pantar... - ja ni förstår :-)

Hej alla KLURiga!

Höstens Planeringsdag är avklarad med drygt 100 ambitiösa ledare, utmanare och funktionärer! Extra varmt välkomna säger vi till vi våra 20 nya Bäver- och Spårarledare!

Veckan som gått har vi haft Kompassen-träffar (ledarsamlingar) för Bävrar och Spårare. Upptäckare och Äventyrare har börjat segla - sånu är vi igång!

I bifogad information har vi försökt samla det vi sa i söndags - och kompletterat med det vi borde ha sagt...

Informationen vänder sig i första hand till våra ledare - men alla nyfikna funktionärer (och utmanare) kan ha nytta av att ha lite koll :-)

Vår köansvariga, Ingela har jobbat som 17 i vår kö- och rekryterat en hel del ledare nu påslutet - MEN - vi behöver fortfarande ett par ledare till! Välj mellan Spårare (Gastarna, måndag) och Utmanare (Nya laget påmåndagar).

Valberedningen hälsar ocksåatt det finns lediga platser i flera av våra arbetsgrupper - vilken vill Du vara med i?? Valborg, Isbana eller kårstyrelsen...  Eller någon annan? Kontakta och berätta :-)

Trevlig helg önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen)  genom Mona (Konsulent)

Hej alla KLURiga!

Nu är terminen igång för alla avdelningar, och det är full fart i Holken på kvällarna!
Härligt att se :-)
Kårstämma
Kårens årsmöte närmar sig, och den 26 september är alla kårens medlemmar välkomna kl 18.30
Motions-KS
Vi vill ha in förslag från kårens medlemmar, så vi har något att bestämma om på kårstämman. Senast måndag 16 september kl 18 måste din motion (ditt förslag) vara inskickat till
Valberedningen
Kårens Valberedning sliter hårt för att hitta alla personer som vill ha roliga uppdrag i kårens arbetsgrupper - det är inte så lätt när de flesta tackar nej... Tänk om vi alla vänder på det och hör av oss till valberedningen och berättar vad vi vill göra nästa år - då blir de glada :-)
Det finns mycket att välja på, Isbana, Valborg, Granar, Styrelsen, Båtkommittén eller nåt annat... Du når valberedningen via valberedning@sollentunasodra.se
Trygga Möten
Vi passar på och påminner lite om att alla ledare ska göra webb-kursen Trygga Möten minst vart tredje år. Har du glömt gå (eller repetera) så gör det bums - så slipper vi tjata ;-)
Haket-Light
Är du ledare och undrar vart papper, pennor, saxar och tändstickor tog vägen - det där som fanns i Haket förut... Nu hittar du "Haket light" nedanför trappan till övervåningen (mittemot avdelningsfacken) - se bifogad bild. Resten har vi försökt flytta upp till "Nya Haket" utanför Ledarrummet. Och är det något du saknar där - säg till Mona så ska vi försöka få det på plats!
(Gamla Haket innehöll en hel del som aldrig rördes, därför har allt inte följt med upp...)
Ved
Materielgruppen har extraknäckt som Skogsvårdsgrupp, och kapat upp en massa ved i mindre bitar. Innan veden blir eldningsbar måste den klyvas - och det är här ni i avdelningarna kommer in i bilden! Sätt av lite tid då och då för att träna vedhuggning med era scouter. Lägg den huggna veden i eller bakom vedboden, så kommer det finnas ved när ni vill elda under året ?

Hälsningar från Kårstyrelsen, genom Mona