Kommande i kårkalendern

17 Apr
30 Apr
Valborg
Fri
9 May
Arbetsdag i Skutan
Sun 10:00 - 14:00
17 May
Brouppgift
Mon - Thu

Äldre gren bjuder in yngre

20 May
10 Jun
15 Jun
Lägerkurs med KUL
Tue 19:00 - 20:30

Kom och lär dig lite tips...

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Hej alla KLURiga!

Snön bäddar in Holken i ett härligt mjukt täcke, och vårterminen har äntligen kommit igång! Vi fortsätter kårens verksamhet utomhus, eller med digitala möten - avdelningarna väljer vad som passar bäst! Nedan finns en länk till Scouternas tips på digitala aktiviteter, som inspiration.

Vi har samlat kårens riktlinjer för vår verksamhet i COVID19-tider lite längre ner, dessa kan komma att uppdateras med kort varsel.

Passar på att påminna om att det är ny larmkod till Holken och nytt lösenord till hemsidan, Wifi och datorn i Haket - kontakta en ledarkollega om du inte redan fått dem.

Konsulenten arbetar oftast hemifrån för närvarande, och har lite svårt att svara i Holkens telefon, men skicka ett mail så svarar jag så snart jag kan!

Snöiga hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

 

1. Tips från Scoutservice:

Här finns massor av spännande förslag på digitala aktiviteter.

 

2. Riktlinjer för kårens verksamhet under vårterminen 2021

Sollentuna Södra Scoutkår följer Folkhälsomyndigheten och Scouternas rekommendationer: Scoutverksamhet för patruller och avdelningar kan fortsätta men alla träffar bör hållas utomhus eller digitalt. Ledarsamlingar bör ställas in eller hållas digitalt.

En riskbedömning bör göras innan varje möte. Läs mer om riksorganisationen Scouternas rekommendationer här http://www.scoutservice.se/artikel/angaende-det-nya-corona-viruset/
Kåren följer även Sollentuna kommuns beslut och utvecklingen i närliggande skolor.

 

Kårstyrelsen har beslutat att tillämpa Folkhälsomyndighetens och Scouternas rekommendationer på följande sätt i kårens verksamhet:

  • Avdelningsmötena kan fortsätta men alla möten ska hållas utomhus eller digitalt. (Tänk på att hålla avstånd.)
  • Riskbedömning ska göras av varje möte. Tänk igenom mötena för att identifiera och minimera risker. http://www.scoutservice.se/files/2012/11/Covid-19-Riskanalys-foer-scoutk--rer-vid-hajker-och-laeger1.pdf
  • Om ledarna bedömer att det inte går att genomföra ett visst möte så kan ledarteamet bestämma att mötet ska ställas in. Om det är scouter i gruppen som inte klarar av att hålla avstånd på det sätt som ledarna har bestämt för mötet, kan ledarna behöva kontakta föräldrarna och be dessa scouter stanna hemma från mötena så länge vi behöver ta hänsyn till restriktioner.
  • Max två personer från varje avdelning får gå in i Holken samtidigt för att hämta utrustning till mötena. Regeln om max två personer samtidigt gäller i alla våra lokaler (köket, materialförrådet, utmanarrummet, Skutan med flera.)
  • Ledarsamlingar ställs in och planeringsmöten sker digitalt
  • Följande gäller för inplanerade aktiviteter under våren:
    • Hajker - dagshajker utomhus kan genomföras men övernattningar ska ställas in
    • Simning - simningstillfällen bör förläggas till slutet av terminen, och bedömning om det då är genomförbart görs inför mötet.
    • Arbetsdagar - kan genomföras, men i anpassad form, fika serveras ute.
    • Arbetsgrupper - respektive arbetsgrupp ska göra sin egen riskbedömning. Genomför bara nödvändig verksamhet och dela in er i par om ni måste träffas.
  • Utmanare - utmanarlagen fortsätter ha möten digitalt eller utomhus med 2 meters avstånd. Däremot ska inga lag-gemensamma utmanaraktiviteter genomföras. På samma sätt som för övriga personer i kategorin KLUR gäller för utmanarna att max två i taget tar fram material från Holken, Skutan, köket, materialförrådet, utmanarrummet etc. Tänk på att hålla avstånd även då.
  • Nya riktlinjer kan börja gälla med kort varsel, så ny information kan komma med kort framförhållning.

Om du fortfarande har frågor, kontakta Kårstyrelsen.

 

Hej alla KLURiga!


Vårsolen värmer gott, även om det fortfarande är svalt i skuggan... Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) har nyss haft möte, och konstaterar att det sjuder av liv i vår stora kår! Båtkommittén köper ny följebåt, Valborgsgruppen planerar alternativ Valborg och Lägerkommittén planerar sommarläger :-)
 
Mitt i allt detta måste vi berätta att en av kårens stora eldsjälar tyvärr har lämnat oss. Vi minns Torbjörn "Bamse" Schmidt som en fantastisk mångsysslare och fixare i kåren, ledare under många år, medlem i otaliga arbetsgrupper, initiativtagare till Isbanan och outtröttlig  eldsjäl i "Lyan" (övernattningsstugan vi hade under ett antal år i Silverdal). Det är lite för lite plats här för att återge allt han har bidragit med - men han lämnar ett stort tomrum - i kåren - och såklart bland familj och vänner. Det värmer inombords att han hann höra att vi plogade på isen i år, och att han fick glädjas åt artikeln om Isbanan i lokaltidningen!
Vila i frid Bamse❤
 
Utöver det pratade Patrull Ugglan även om:
  • Valborg - vi ställer inte in vi ställer om
  • Uppdaterade övernattningsregler vid hajker
  • Sjösättning - och försäljning av fika vid Skutan
  • Sjöledardag 25 april
  • Kingdoms - Sommarläger på Vindalsö
 
Och nu önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) en riktigt skön helg!
 
Valborg - vi ställer inte in vi ställer om
Valborgsgruppen planerar för alternativ aktivitet, och kommer behöva ett par händer för att packa Valborgskassar - och leverera dem! Mer info om årets upplägg kommer - håll utkik!
 
Uppdaterade övernattningsregler vid hajker
Hajksäsongen närmar sig, och kårstyrelsen väljer att lätta lite på restriktionerna. Övernattning i vindskydd, få personer i varje vindskydd och med en ryggsäck mellan varje person blir okej. Och som vanligt riskbedömningar och säkerhetstänk!
 
Sjösättning - och försäljning av fika vid Skutan i samband med det
Kårens båtar sjösätts den 17 april, och övriga båtar i EBK även helgen efter. I samband med sjösättningsaktiviteten ska försöka sälja slut på vårt "Isbanelager" av grillkorv, kaffe med mera. Vi får hjälpas åt att bemanna försäljningspassen, bokningslistor kommer när det närmar sig!
 
Sjöledardag 25 april
Informationsdag för alla seglande avdelningar. Minst en ledare per avdelning vill vi se på plats, men ju fler som kommer desto bättre och säkrare kommer våra seglingsmöten bli :-)
 
Kingdoms - Sommarläger på Vindalsö
Vecka 30 - save the date - nu kommer snart inbjudan och möjlighet att anmäla sig!
 

Hej alla KLURiga!

Kårstyrelsen har just haft ett extra styrelsemöte med anledning av de skärpta covid-restriktionerna från den 29 oktober. Vi har samlat styrelsens riktlinjer för kåren i listan nedan. Det är en lång lista - men viktigt att alla tar del av den!

En scout känner ansvar för sig själv och andra - och nu är det extra viktigt att vi hjälps åt att ta ansvar!

Scouthälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen)

Riktlinjer för kårens verksamhet under höstterminen Sollentuna Södra Scoutkår följer Folkhälsomyndigheten och Scouternas rekommendationer: Scoutverksamhet för patruller och avdelningar kan fortsätta men alla träffar bör hållas utomhus eller digitalt. Ledarsamlingar bör ställas in. En riskbedömning bör göras innan varje möte. Läs mer om riksorganisationen Scouternas rekommendationer här http://www.scoutservice.se/artikel/angaende-det-nya-corona-viruset/

Kårstyrelsen har beslutat att tillämpa Folkhälsomyndighetens och Scouternas rekommendationer på följande sätt i kårens verksamhet:

  • Folkhälsomyndighetens rekommendationer gäller till och med den 19 november 2020 men kan förlängas. Eftersom kårens termin slutar i början av december ska dessa riktlinjer gälla kårens verksamhet under resterande del av höstterminen.

  • Avdelningsmötena kan fortsätta men alla möten ska hållas utomhus eller digitalt. (Tänk på att hålla avstånd.)

  • Riskbedömning ska göras av varje möte. Tänk igenom mötena för att identifiera och minimera risker. http://www.scoutservice.se/files/2012/11/Covid-19-Riskanalys-foer-scoutk--rer-vid-hajker-och-laeger1.pdf

  • Om ledarna bedömer att det inte går att genomföra ett visst möte så kan ledarteamet bestämma att mötet ska ställ in. Om det är scouter i gruppen som inte klarar av att hålla avstånd på det sätt som ledarna har bestämt för mötet, kan ledarna behöva kontakta föräldrarna och be dessa scouter stanna hemma från mötena under resten av terminen.

  • Max två personer från varje avdelning får gå in i Holken samtidigt för att hämta utrustning till mötena. Regeln om max två personer samtidigt gäller i alla våra lokaler (köket, materialförrådet, utmanarrummet, Skutan med flera.)

  • Ledarsamlingar ställs in och planeringsmöten sker digitalt

  • Följande gäller för inplanerade aktiviteter under hösten

    • Hajker - dagshajker utomhus kan genomföras men övernattningar ska ställas in

    • Simning - simningstillfällen under hösten ställs in

    • Arbetsdagen - kan genomföras, men i anpassad form, fika serveras ute.

    • Pysseldagen - ställs in.

    • Kåravslutning - kommer inte att genomföras på vanligt sätt. Ytterligare information kommer.

    • Grötfester för Äventyrare och Utmanare - ställs in.

    • Granförsäljning - kommer att genomföras som vanligt.

    • Arbetsgrupper - respektive arbetsgrupp ska göra sin egen riskbedömning. Genomför bara nödvändig verksamhet och dela in er i par om ni måste träffas.

  • Utmanare - vi bedömer att utmanarna kan fortsätta att ha verksamhet i utmanarlagen så länge den sker digitalt eller utomhus med 1,5 meters avstånd. Däremot ska inga gemensamma utmanaraktiviteter genomföras. På samma sätt som för övriga personer i kategorin KLUR gäller för utmanarna att max två i taget tar fram material från Holken, Skutan, köket, materialförrådet, utmanarrummet etc. Tänk på att hålla avstånd även då. Utmanarna ska göra en riskbedömning inför varje möte som ska skickas till eller diskuteras med ledarna i god tid innan mötet.

Om du fortfarande har frågor eller funderingar är du självklart välkommen att kontakta Mona eller