Kommande i kårkalendern

16 Dec
Kårstyrelsemöte
Date Thu 18:30 - 21:30
14 Jan
Midvinterblot
Fri - Sun

Planeringshelg inför...

17 Jan
Kompassenvecka
Mon - Thu

Obligatorisk för ledare,...

24 Jan
19 Nov
Lavinfara hajk
Sat 17:00 - Sun 13:00

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Hej alla KLURiga!

Nu har alla våra Bävrar fått uppleva sin första scoutceremoni, blivit invigda och fått sina kårhalsdukar ❤
Tidigare i veckan hade vi besök av Scouterna (riksorganisationen). De valde att ha sin personaldag för alla anställda från hela landet på Valborgsängen (och lite värme/ toaletter i Holken). Kul att få visa upp vår fina Holk för dem ?
Kårstyrelsen har haft sitt första ordinarie styrelsemöte, och bland annat pratat om det här
  • Läger sommaren 2021
  • Vill du vara med i kårens Lägerkommitté?
  • Förskolegården och förskolans saker
  • Reflexer - köp kårens reflexer och syns bättre i höstmörkret
Ha ett riktigt skönt höstlov önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Läger sommaren 2021
Sommaren 2021 planerade vi för ett par olika läger.
Huvudspåret för kåren var Jamboree 2021 i Skåne, och ett separat spårarläger - men Jamboreen har just precis nu blivit flyttad till 2022.
Vi återkommer med tid och plats för kårens sommarläger när det gäller både spårare och övriga kåren.
Våra Utmanare har även möjlighet att åka på "Boomerang" på Vässarö, 24 juni - 7 juli.
Vill du vara med i kårens Lägerkommitté?
Till sommarlägret behöver vi en lägerkommitté som samordnar resa, lägerutrustning, intendentur, program och lite annat - vill du vara med så kontakta - gärna så snart som möjligt!
Förskolegården och förskolans saker
Jag får lite för ofta klagomål från vår förskola på att det leks med deras saker (rörigt/ trasigt) och springs på deras bänkar ute (fotspår). Förskolan är en viktig hyresgäst för oss, så jag ber er ledare att påminna era scouter om att inte röra deras saker, eller snedda alltför friskt när ni leker "Husknuten" :-)
Reflexer - köp kårens reflexer och syns bättre i höstmörkret
Du hittar dem i HolkShoppen i Holkens hall,15 kr/ styck, eller köp 2 för 25 kr.

Hej alla KLURiga!

Årets kårstämma avlöpte snabbt och smidigt, och vi tackar Helena Wollin som lotsade oss genom kvällen i egenskap av mötesordförande, och Patrik Sellstedt som höll i präntandet!
Vi vill även tacka Sara Bergström, Olof Helin, Ingalill Lindgren och Janne Lundkvist som slutar i styrelsen. Ingalill och Janne har axlat rollen som kassörer i kåren under många år, men de försvinner inte helt - de kommer glädjande nog finns kvar i Stiftelsen (som äger och förvaltar Holken) och Janne kommer vi även fortsättningsvis hitta i en och annan arbetsgrupp. Sara kommer finnas kvar som KUL (Kårutbildare).

Den nya styrelsen - Patrull Ugglan - har haft Kickoff på Frustunaby och planerat sitt arbete för det kommande året - vill du se vilka som sitter i styrelsen i år så hittar du oss på kårens hemsida http://sollentunasodra.se/ :-)
(Och även lite från Kickoffen på kårens Facebook eller Instagram )

Aktuellt i kåren just nu är:
LEDAR-kväll 16 oktober
Ansökan om kårens stipendier
Förtjänstmärken
Efterlysning

Härliga hösthälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

LEDAR-kväll 16 oktober kl 18
Fredagen den 16 oktober har vi bjudit in alla kårens ledare till en kväll med matlagning över öppen eld, ljusspår och lägerbål. Kom och lär känna fler av kårens ledare!
All info finns i mailet som skickades den 5/10, samt i SMEDJAN.
Anmäl dig i SMEDJAN senast 12/10!

OBS I mailet missade jag skriva sista anmälningsdag - ber om ursäkt för det :-( Den 12 oktober ska det alltså vara - så att Kårstyrelsen hinner förbereda kvällen!
(Vår ursprungliga ambition att bjuda in alla KLUR gick om intet på grund av covid -19 - men vi återkommer med nytt tillfälle för alla KLURiga när restriktionerna så tillåter).


Ansökan om kårens stipendier
Det börjar bli dags att söka kårens stipendier, och senast den 17/11 kl 18.00 vill vi ha Din ansökan/nominering i form av ett mail till
Stipendierna delas ut på kårens julavslutning.

Utmanarstipendiet
Kåren har möjlighet att dela ut ett antal stipendier för att uppmuntra utmanare som gjort som gjort något ”lite extra” för kåren eller bland sina utmanarkompisar! Stipendiet är på 4 000 kr och täcker största delen av en Blå Hajk eller Biscaya-upplevelse.
Man kan ansöka om stipendiet själv, eller nominera någon som man tycker har gjort sig förtjänt av det!

Regler för stipendium till Jan Haglunds minne
Kåren har möjlighet att årligen dela ut 1-3 stipendier á 5 000 kr vardera till ungdomar/ledare i Sollentuna Södra Scoutkår, för deltagande i scoutarrangemang i utlandet alternativt deltagande i utbildningar i utlandet i syfte att utvecklas inom scoutverksamheten.
Ansökan görs skriftligt med en motivering av hur stipendiet ska användas. Kårstyrelsen fattar beslut om vilka som ska få stipendier.
Man kan inte bli nominerad av andra och ansökan ska ske individuellt.

Förtjänstmärken
I samband med julavslutningen delar vi ut Förtjänstmärken till ledare och funktionärer som varit aktiva 5, 10, 15 eller 25 år. Vi försöker hålla koll med hjälp av SMED, men det är lätt att missa någon/ något år... Vet du att det är dags, eller saknar du ett märke som du inte haft möjlighet att ta emot de senaste åren så skicka ett mail till så att vi inte glömmer bort dig!

Efterlysning
Fram till i somras har vi haft en plastback i Materielförrådet, bredvid Muurikkorna, med extra långa stekspadar... Både lådan och stekspadarna var märkta "SSS MUURIKKA" och tänkta att användas just vid matlagning på Muurikka, under avdelningskvällar och hajker.
Efter sommaren hittar jag varken låda (en låg "snap-låda" ca 50x35 cm) eller stekspadar...
Nu har väldigt många frågat mig var de är - och jag har letat "överallt" - utan att hitta dem :-(
Är det NÅGON som vet var de kan ha hamnat?? Självklart kan jag köpa en ny uppsättning - men det känns lite slösigt - de är ganska dyra, och det känns onödigt att köpa nya om vi bara råkat "gömma" dem någonstans...
/Hälsningar från en smått uppgiven Mona

Sollentuna Södra Scoutkår följer självklart myndigheternas rekommendationer och agerar på följande sätt. Vi fortsätter vår scoutverksamhet men uppmanar alla att ta eget ansvar för att minimera smittspridningen. Avstå från att delta i möten och aktiviteter om du har sjukdomssymptom och 48 timmar därefter. Vi är i möjligaste mån utomhus och håller avstånd till varandra. Om förutsättningarna ändras kan vi dock ställa in verksamheten med kort varsel och berörda avdelningar informeras då via mail.

Vi fortsätter planera för sommarläger i augusti, det är lättare att "blåsa av" med kort varsel än att planera och förbereda i sista minuten. Därför uppmanar vi alla som skulle vilja åka med på lägret att anmäla sig - så att Lägerkommittén vet hur stort läger de planerar för. Om det blir aktuellt för kåren att ställa in sommarläger eller seglarskola kommer lägeravgifterna för dessa aktiviteter självklart att återbetalas.

Läs mer om hur Scouterna agerar på riksorganisationens hemsida: http://www.scoutservice.se/artikel/angaende-det-nya-corona-viruset/